نگاهی گذرا به AD DS Disaster Recovery که شامل ریکاوری حساس ترین سرویس روی شبکه می باشد.اگر اختلالی در زیرساخت اکتیودایرکتوری ایجاد شود، می تواند سبب شود تا کاربران به بسیاری از سرویس های دیگر روی شبکه نتوانند دسترسی پیدا کنند. از این رو لازم است تا حداقل سطحی از Disaster Recovery و prevention که برای سایر اجزای شبکه طراحی می گردد برای AD DS نیز به کار گرفته شود.

نکات کوچک زیر، با آنکه ابتدایی هستند در برخی شبکه های سازمانی مورد توجه قرار نگرفته اند:

  • در فاز طراحی لازم است، نرم افزارها و سخت افزار های مورد نیاز جهت Backup تعیین گردد. همچنین برنامه ای مناسب برای آن معین گردد. طراحی Backup لازم است، آزمایش گردد و سپس به صورت مستحکم اجرا گردد. همچنین پیش از تغییرات قابل توجه، همانند ویرایش Schema لازم است backup انجام گردد.
  • تمام Domain Controller ها لازم است از سخت افزار مناسب و redundant استفاده کنند. در بسیاری از سازمان های برای DC ها علاوه بر Redundant Network Links از دو مدار تغذیه برق برای هر کدام از power supply های سرور استفاده می شود.
  • حتی در کوچک ترین شبکه ها، لازم است بیش از یک دامین کنترلر وجود داشته باشد. برخی مدیران شبکه با استفاده از تنظیم priority در رکورد های DNS یک سرور را در واقع تبدیل به سروری می کنند. بیشتر عملیات روی آن صورت می گیرد و در کنار آن از یک کامپیوتر با سخت افزار ضعیف تر به عنوان backup server استفاده می کنند. هر چند این عمل توصیه نمی گردد چون در صورت از دسترس خارج شدن Server اصلی، لازم است Backup Server به تنهایی پاسخ گویی کند. سیستم Circular طراحی شده در AD DS بهترین عملکرد ممکن را دارد با این وجود اگر امکان استفاده از دو سرور مناسب وجود ندارد، وجود Backup Server مفید خواهد بود. همچنین اعمال تغییرات در محیط آزمایشی به جای اعمال مستقیم آن در محیط عملیاتی می تواند ریسک خطای انسانی را کاهش دهد.
  • تهیه backup هزینه ی قابل توجهی به سازمان وارد می کند. با آنکه این هزینه بسیار بسیار کمتر از هزینه از دست رفتن اطلاعات است بسیاری از سازمان ها بودجه لازم یا نیروی انسانی کافی برای تهیه نسخه پشتیبان را تخصیص نمی دهند و برخی دیگر از سازمان ها تهیه نسخه پشتیبان را به اندازه کافی جدی نمی گیرند. مسائل متعددی در خصوص پیش نیاز های لازم فیزیکی در خصوص Backup وجود دارد که در اینجا قصد بررسی آن ها را نداریم. فقط فراموش نکنید لازم است آن ها در محل هایی نگه داری کنید که در صورت بروز حوادث همانند آتش سوزی و یا زلزه قابل استفاده باشند.

آیا محتوای این صفحه مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

برای ارسال مطلب به دوستان خود

از طریق شبکه های زیر روی آن کلیک کنید

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

بگذارید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود بخشیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *