چند سالی است برچسب‌های هولوگرام روی مدارک شناسایی نظیر گواهینامه رانندگی یا گذرنامه‌ها قرار می‌گیرد. از آنجا که جعل هولوگرام به مراتب دشوارتر است، این کار به کاهش سوء استفاده و کلاهبرداری رایج در جعل اسناد می‌انجامد.
در چند سال اخیر و با گسترش فناوری‌های دیجیتال، شیوه‌های تشخیص هویت دیگری نیز به‌میان آمد. شاید شناخته‌شده‌ترین این شیوه‌ها را باید در دستگاه‌های تشخیص اثر انگشت و نیز عنبیه چشم دانست.

بوی بدن

بسیاری از حیوانات نظیر سگ به دلیل برخورداری از حس بویایی بسیار قوی می‌توانند بوی منحصر‌به‌فرد مواد مختلف و نیز انسان‌ها را تشخیص دهند. با این‌که توانایی بویایی انسان به مراتب محدودتر از این حیوانات است، اما فناوری‌های نوین امکان بررسی بوهای مختلف را فراهم می‌سازد.
دانشگاه صنعتی مادرید اسپانیا سال ۲۰۰۹ پروژه‌ای را برای طراحی فناوری تشخیص هویت بر اساس الگوهای شیمیایی موجود در بوی بدن افراد اجرا کرد. هدف اصلی این پروژه، استفاده از بوی بدن در کنار شیوه‌های تشخیص هویت مبتنی بر عنبیه چشم و اثر انگشت بود تا به این ترتیب میزان دقت این شیوه‌ها افزایش یابد. آزمایش‌هایی که تاکنون با استفاده از فناوری تشخیص بوی انسان به انجام رسیده، نشان می‌دهد این شیوه در ۸۵ درصد موارد می‌تواند هویت افراد را بدرستی تعیین کند. با این حال، این فناوری هنوز به بهره‌برداری تجاری نرسیده و مطالعات برای افزایش ضریب دقت آن ادامه دارد.

تلفن همراه

گروهی از پژوهشگران دانشگاه فنی درسدن آلمان به شیوه جدیدی برای شناسایی تلفن‌های همراه دست یافتند. هر گوشی همراه دارای یک نویز بسیار جرئی و البته منحصر به فرد در سیگنال‌های ارسالی است. به این ترتیب با تعیین این الگوی نویز می‌توان گوشی‌های مختلف را شناسایی کرد. این فناوری می‌تواند برای تعیین هویت افراد و حتی یافتن گوشی‌های گمشده به کار رود.

 

ضربان قلب

چندی پیش گروهی از مخترعان کانادایی موفق به طراحی نوعی دستبند شدند که می‌توان از آن به جای وارد کردن گذرواژه در سایت‌های مورد نظر استفاده کرد. هر انسانی الگوی منحصر به‌فردی در ضربان قلب خود دارد. این دستبند حسگر ویژه‌ای دارد که می‌تواند این الگوی ضربان قلب را شناسایی و از آن به‌عنوان گذرواژه ورود به سایت استفاده کند.

رگ‌های بدن

رگ‌های خونی بدن هر انسان دارای الگویی منحصربه‌فرد است و با تعریف و بهره‌گیری از این الگو می‌توان هویت هر فرد را تشخیص داد.

افکار

با این‌که شیوه‌های شناسایی از طریق عنبیه یا چهره بسیار کاربردی است، اما هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. در این میان گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا توانستند به شیوه جدید برای تشخیص هویت از طریق شناسایی الگوی امواج مغزی افراد دست‌یابند.

خدمات شگفت‌انگیز هتلی فقط با تلفن همراه

 

چند سالی است کلیدهای دیجیتال ویژه، جایگزین کلیدهای فلزی بسیاری از هتل‌های دنیا شده‌است، اما ظاهرا این پایان استفاده از فناوری دیجیتال در زمینه تشخیص هویت مسافران مقیم هتل نبود. چندی پیش یکی از مشهورترین هتل‌های زنجیره‌ای دنیا اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک، مشتریانش می‌توانند از تلفن همراه خود به‌عنوان کلید در اتاق استفاده کرده، حتی پیش از ورود، اتاق خود را انتخاب کنند.
برای این کار، ابتدا مشتری باید برنامک ویژه‌ای روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کند. این برنامک می‌تواند هویت مشتری را تشخیص دهد و در نتیجه او بدون استفاده از کلیدهای معمول در اتاق خود را باز‌و‌بسته کند. همچنین تا ۲۴ ساعت پیش از ورود به هتل می‌تواند اتاق مورد نظر و خدماتی را که می‌خواهد رزرو کند. این فناوری تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در دسترس خواهد بود.

 

آیا محتوای این صفحه مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

برای ارسال مطلب به دوستان خود

از طریق شبکه های زیر روی آن کلیک کنید

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

بگذارید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود بخشیم؟

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *